onsdag, maj 06, 2009

Svallande hårman...

...har jag aldrig haft, men jag vill gärna behålla det jag har. Jag blev påmind om det när jag inte sov hemma häromnatten, och hade med min gamla luskam/afrokam i necessären. Alltså, vilket tortyrredskap för nån som är håröm. Och det fastnar tillräckligt med hår i kammen för att jag ska få en chock, och en inre bild av mig själv nästan skallig.

Så jag vill gärna tipsa om en absolut fantastisk borste som jag numer använder, som heter Tangle Teezer. Bye bye, double trouble! Den reder lätt ut håret, vått som torrt, utan att det gör ont, och sliter inte bort lika mycket hår heller. Ett tips!

Passade på att kolla upp lite kring att tappa hår, även om jag inte nojjar så mycket för det just nu. Det var värre innan jag fyllde fyrtio, faktiskt.

* Vi tappar normalt ca 40-100 hårstrån av ca 100 000 varje dag. (Livslängden för ett hårstrå är 2-8 år.)

* Håravfall som är mer än normalt är främst genetiskt, men kan även bero på sjukdom, medicin, dålig kost och stress.

* Hälften av alla män och kvinnor upplever håravfall som orsakas av hormonomställningar som har att göra med åldrandeprocessen, innan de fyller 50. Det är s.k. androgena hormoner som bildas i hårsäckarna vid puberteten som gör att håret tunnas ut.

* Hårfärgning, stylingprodukter och behandlingar ska inte ha någon effekt på själva hårförlusten, även om hårtyper är olika känsliga, och hårstråna kan försvagas och gå av vid användning av produkter innehållande vissa ämnen.

* På Apoteket finns det två receptfria mediciner som motverkar håravfall, och som lämpar sig för kvinnor. De är främst stoppmediciner, så man ska börja ta dem i ett tidigt skede. De funkar för 8 av 10 personer.

* Stress över själva håravfallet kan tydligen förvärra det ytterligare. Så behandlingar som gör att håret ser fylligare ut kan vara bra av flera orsaker.

Eller som jag har börjat säga: Man ska inte titta efter så himla noga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar