måndag, maj 18, 2009

Celluliter är skit

"Vad är det där?" frågade min boyfriend med förundran och pekade på framsidan av mitt ena lår. "Är det såna där...?"

"Ja, det är det."

Celluliter! What the...?! Och på framsidan av låret?! Även om de syns mest när jag böjer benet. Jag klämmer och klämmer på min boyfriends lår, men kan inte ens inbilla mig att jag ser nåt gropliknande.

Jag googlar och läser:
  • Att celluliter beror på att fettvävnaden i underhuden pressar mot bindväven i hudlagret ovanför, vilket syns som gropar.
  • Orsakerna är ärftliga anlag, hormonrubbningar, dålig kost, för lite motion och dålig blodcirkulation.
  • Med åldern försämras hudens elasticitet, så groparna blir mer synliga.
  • Mellan 80 och 90 procent av alla kvinnor har celluliter, oavsett kroppsform.
  • Män har tjockare hud än kvinnor, och hälften så många fettceller, så celluliter är inte lika vanligt hos dem.

Eftersom jag tränar och äter rätt bra så trodde jag att jag åtminstone skulle slippa sånt här på ett bra tag. Jag vill bli av med dem!

Jag googlar vidare:

Djup bindvävsmassage verkar som att det funkar. På skönhetsklinikerna används en s.k. LPG-maskin som masserar kroppen med en vakuumsug, vilket ska öka blodcirkulation, fettförbränning och lymfdränering.

So far so good... Dessutom ska tekniken ha dokumenterad effekt och används även vid behandling av bl.a. ödem, fibromyalgi, idrottskador, muskel- och ledbesvär.

Medan jag kollar priser känner jag efter om jag verkligen skulle kunna förmå mig att gå till en skönhets-K L I N I K, där kanske även skönhetsoperationer står på menyn, för en s.k. "icke-invasiv behandling". Jag ryser.

Min boyfriend kommer förbi, ser en bild på en skum maskin och undrar förstås vad jag håller på med:

"Jag kollar upp bindvävsmassagebehandling. Mot celluliter."

"Varför det?"

"Jag vill inte ha dem, så klart."

"Men skit i det. Vem bryr sig? Varför ska du lägga pengar på sånt trams?"

En behandling kostar ca 700 kr, synbart resultat uppnås efter kanske 6 behandlingar, och en kur kan vara på 14 behandlingar eller mer. Så det kostar minst tio lakan. Och sen rekommenderas fortsatt behandling en gång i månaden för bibehållen effekt.

Jag tror faktiskt att jag skiter i bindvävsmassagen och tar upp torrborstning igen i stället.

Som sagt: Man ska inte titta efter så himla noga!

1 kommentar:

  1. Men det kanske vore värt att testa akupunktur o tuinamassage mot migränen? kolla www.acupuncture.se

    SvaraRadera