torsdag, maj 14, 2009

Att ägga eller inte ägga

Ännu en produkt jag missat: Omelettsmet från Kronägg.

Ingredienser: C:a 10 st ägg (85%), mjölk, modifierad majsstärkelse, salt, konserveringsmedel: kaliumsorbat E202, emuleringsmedel: E471, E475, surhetsreglerande medel: citronsyra, arom, vitpepparextrakt, förtjockningsmedel: E415

Eh... Tror inte det...




Apropå att äta ägg så dissade min deffande personlige tränare äggula. Och det gjorde han ytterst lidelsefullt. Typ, att det ska man undvika till varje pris, eftersom det innehåller så mycket fett. Det var nästan så att saliven sprutade.

Vilket schvammel, tänkte jag.

Men det var som om han programmerade in nåt i mitt undermedvetna, för efteråt har jag haft lite problem med att äta ägg, och till och med tagit bort äggulan ibland.

Nu när jag googlar på det inser jag att till och med hardcore-träningsnissar kan tycka att det är okej att äta äggula, eftersom det i faktiska mått inte blir så väldigt mycket mättat fett ändå. De är ute efter hög fettförbränning och att så lite som möjligt ska lagras i kroppen.

En äggula innehåller ca 65 kcal, och det mesta är fett. Hälften är mättat fett, vilket ökar mängden kolesterol i blodet. Kolesterol är en typ av fett som finns i alla celler, och som i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar om halten i blodet blir för hög. Äggula innehåller även en massa protein, vitaminer och mineraler.

Alltså, jag kommer att fortsätta äta hela ägget, för jag tror att nyckelordet här som i mycket annat är B A L A N S!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar