måndag, maj 04, 2009

Läskiga ungdomar

Vi måste vara fler som fick ett lite spännande rött brev med posten förra veckan, innan Valborg. Iddes man veckla ut pappershistorien skulle det föreställa en röd jacka. Det var Nattvandring.nu som raggade tonårsföräldrar till att nattpatrullera gatorna i stan, för att göra det lite säkrare för festande ungdomar.

1) Fastän jag mer än väl har åldern inne för att kunna ha barn i tonåren - och äldre ändå - så blir jag av någon anledning alltid alldeles förfärad när folk utgår från att så är fallet. Eftersom jag inga barn har så vill jag inte heller se ut som en morsa. Vilken psykologisk förklaring kan det ha?

2) Jag funderade över om jag skulle kunna bli nattvandrare ändå, trots att jag inte har barn i tonåren. Men nej, jag tycker att ungdomar är så läskiga. De är jobbiga: högljudda, kaxiga och oberäkneliga.

Jag försöker komma ihåg om jag var en typisk jobbig tonåring, men jag tror inte det. Eller så minns jag helt enkelt inte.

När började jag tycka att ungdomar är läskiga? Det minns jag inte heller. Men kanske är det då som man har blivit vuxen - när man börjar tycka att ungdomar är jobbiga.

1 kommentar:

  1. Vet du hur bra du skriver?! Jag gillar verkligen att läsa din blogg!

    SvaraRadera