tisdag, oktober 20, 2009

Gubbajävel

En s.k. gubbajävel är precis vad det låter som: en jobbig jävla gubbe. En annan ofta förekommande term är "gubbslem".

De tar plats och breder ut sig t. ex. i tunnelbanan eller på bussen. Med bresande ben inkräktar de även på platsen bredvid, så att man själv får sitta och knipa ihop benen eller åbäka dem åt sidan. Eller så tar de för givet att armstödet som man delar med dem i biosalongen eller på flyget är helt och hållet deras.

Här tycker man ju att man bara bresar tillbaka, men dessvärre tycks det som om de gillar kroppskontakt.

Även i trafiken tar de plats, och kör exempelvis ut rätt framför en så att man måste bromsa in, t.o.m. i rondeller.

Faktiskt så är jag avundsjuk på hur gubbajävlar så självsäkert kan vara i vägen och totalt strunta i andras irritation. Jag önskar att jag kunde vara mer sån själv!

Förresten så har visst "gubbslem" även en annan betydelse:

(Gonyostomum semen) är en vanligt förekommande encellig alg som förekommer i sjöar världen över. Namnet kommer av att algcellen innehåller slembehållare som exploderar om cellen utsätts för värme eller beröring.

Från Wikipedia

I rest my case...

4 kommentarer:

  1. Varför ska du bete dig som en tölp bara för att de gör det? Läs Magdalena Ribbings tips på hantering: Så nästa gång du har oturen att hamna intill en armbågsstöddis, peta vänligt på honom och säg ungefär "tar du armstödet halva resan så är det mitt andra halvan, okej eller ska vi byta nu?" Stöddisen kommer att häpna. Det är bra. Tar han inte bort sin armbåge får du ta obehaget av att vänligt peta till den. Klä dig i en troskyldig min och se glad ut.

    SvaraRadera
  2. Jag menar att jag önskar att jag vore bättre på att ta plats utan att skämmas.

    Har du själv testat stöddismanövern??

    SvaraRadera
  3. Så mitt i prick beskrivet! Och jag håller verkligen med om att de verkar gilla kroppskontakt, för om man själv brer ut sig tillbaka så blir det bara värre - då har man dem i princip i knät efter en stund. Nä, verbal taktik är kanske det bästa som Ribbing tipsar om.
    /Lotta

    SvaraRadera
  4. Anfall är bästa försvar. :-)

    SvaraRadera