onsdag, oktober 21, 2009

Dante

Nej, inte Dante Alighieri, utan Dante nere på Norra länken-bygget vid Norrtull. Han är en av gubbsen i reflexväst och gul hjälm. Jag stötte precis på honom på tillbakavägen från Hagaparken, men stannade inte för att prata. Han är så übersocial att jag aldrig skulle komma därifrån, och jag hade bråttom hem.

Om jag minns rätt kommer han från Österrike men jobbar åt ett tyskt företag som gör vägtunnlar. Han reser runt i världen på olika projekt och tjänar bra med stålar. Faktiskt funderar han på att köpa en ö i Stockholms skärgård.

Hur har jag lärt känna Dante?

Förra sommaren stod jag och min boyfriend och glodde nyfiket på det inhägnade byggområdet, som såg ut som om man höll på att kolonisera en planet. Dante vinkade in oss förbi avspärrningarna och guidade oss runt på området. Han frågade vad vi ville se, och jag passade SJÄLVKLART på att säga att jag ville åka upp i förarhytten på en byggkran - för det har jag alltid velat göra.

Han föste oss resolut i riktning mot närmaste byggkran.

Pirr i magen... Ska han verkligen låta oss åka upp? Min boyfriend blir nervös: "Nämen, är det här verkligen så säkert?"

Vi fick inte åka upp till förarhytten, men däremot hissade de upp oss i en metallkorg. Och det var riktigt läskigt - högt och vingligt. Men vilken utsikt! Och SÅÅ COOLT!

Och sen bjöd han oss på fika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar