söndag, januari 31, 2010

Ett knöligt recept

Tillägnades min carnivor till boyfriend som ville prova på det.

Tjälknöl i teorin:

Djupfryst kött läggs otinat på galler på nedersta falsen i kall ugn, som sätts på 100 grader. Efter ca två timmar sticks en stektermometer in. Köttet långsteks i 9-10 timmar, gärna över natten, tills termometern visar 65 grader.

Köttbiten läggs i en bunke och en het lag hälls över. Lagen görs så att vatten, salt, socker, lagerblad, krossad svartpeppar och enbär kokas upp. Efter 4-5 timmar i lagen, i den övertäckta bunken, tas köttet upp, torkas av och skivas tunt.



Tjälknöl i praktiken: (För en tjälknölsdebuterande köttamatör).

Klockan fem på morgonen står vi, yrvakna och med sömngrus i ögonen, i köket och kokar lagen till älgköttet. Termometern hade nämligen visat på 70 grader när jag passade på att kolla till köttet i ugnen, eftersom jag ändå var uppe för att gå på toaletten. What the...?! Enligt receptet skulle den ha varit klar först vid nio-, tiotiden på morgonen.

Jag känner mig ännu, någon dag efteråt, alldeles jetlaggad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar