lördag, januari 30, 2010

Wonjo

När jag var på rättvisemarknad innan jul blev jag påprackad torkad hibiskusblomma från Gambia. Ett recept på wonjo följde med - hibiskuste, som man kan dricka varmt eller kallt. Vi dricker det helst kallt, som måltidsdryck exempelvis, och det är jättegott och läskande, och har en fantastisk rosaröd färg.


Wonjo

Slå en liter kokande vatten över 1, 5 dl torkade hibiskusblommor, (är de krossade och mer som teblad räcker 0,5 dl), och eventuellt 1-2 tsk torkad mynta. (Blir gott!)

Låt stå tills drycken är ljummen. Sila bort blommorna och tillsätt 1 dl strösocker. (Jag tycker det räcker med 0,5 dl).

Serveras välkyld!


Hibiskuste innehåller C-vitamin och antioxidanter, och sänker blodtryck och blodfetter.

Dessutom dracks det av faraonerna i det forna Egypten, vilket jag tycker är så coolt. Men så fantiserade jag också om en tidsmaskin när jag var liten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar