tisdag, juni 23, 2009

Kuddar för hälen

"Tillståndet är för de allra flesta självläkande, och får ses som en överbelastningsskada som uppträder mitt i livet när fötterna inte klarar individens krav."

Tjusig formulering! Hmm...

Texten handlar om hälsporre, vilket jag har känning av. Eller faktiskt är det en hel lista. För när mina knäproblem utökades till knä- och multipla fotproblem (ont under ena hälen, och under trampdynorna vid stortårna) tog jag mig faktiskt för att gå och skaffa ortopediska fotinlägg.


Ortopedingenjören dömde givetvis ut mina skor - dåligt stöd och dålig stötdämpning. Nedsjunkna fotvalv och komprimerade fettkuddar i trampdynorna har lett till belastningsskador.

Som man bäddar får man ligga. Eller snarare: Ta hand om dina fotbäddar, så du kan gå.

Så nu knallar jag i joggingskorna, med inlägg, om jag går långt och använder Scholls Partyfeet-kuddar i vissa andra skor. (De ortopdiska inläggen är ju gigantiska). I högklackade skor använder jag kuddarna för de främre trampdynorna, och i platta skor kuddarna för hälen.

Ett tips!

Eller så ser man till att få ett fyllnadsmedel injicerat i trampdynorna, vilket t.ex. det här stället erbjuder: Pillows for feet.

Eller inte...

1 kommentar:

  1. Välkommen till "kassafötter-klubben". ;-) I know ALL about it! Jympadojjor med inlägg är min räddning! Fattar inte hur de där donnorna som går omkring ihögklackat dagarna i ända är skapta? Eller har de klippkort på injicering?

    SvaraRadera