tisdag, juni 09, 2009

Den första russingenerationen

Det var vad min gymnasielärare i matte och fysik kallades oss elever, när han försökte varna oss för det skadliga med för mycket solning. För all solning påskyndar hudens åldrande och gör den grov och rynkig, och hudskador kan uppkomma 20-30 år senare.

Lyssnade vi på honom? Nej! För herregud, det var ju EVIGHETER tills vi skulle bli gamla. Vi ville hellre vara bruna och fina när vi var unga än släta i hyn när vi blev gamla.


Det tar cirka 48 timmar för huden att bygga upp ett eget pigment när man vistas i solen. När huden bränns har den utsatts för mer ultraviolett strålning än den hunnit bygga upp pigmentskydd för, och detta ger skador på cellerna.
Använder man solkräm och solar försiktigt i början får man en jämn pigmentering och tjockare överhud, vilket skyddar.

Cellerna "minns" när man bränner sig, vilket senare kan leda till cellförändringar och melanom.

När jag tänker på alla gånger som jag har bränt mig blir jag riktigt nervös. Och fortfarande lyckas jag bränna mig lite grann åtminstone en gång om året. Som nu i söndags, när vi hade bokklubbslunch i Marias trädgård. På kvällen var jag alldeles röd om snoken och längs med hårfästet. (Jag kan inte klaga på symmetrin, men snyggt var det inte!)

Och jag är då prickig som en prickigkorv, om man tittar efter:
Leverfläckar är ett litet område av huden som är extra pigmenterad. De börjar uppträda de första levnadsåren och blir sen fler och fler upp till omkring 30-årsåldern. Då kan i stället åldersfläckar börja uppkomma, fast oftast senare. Och de får man på delar av kroppen som utsatts för sol.


Jag vill egentligen inte titta efter så himla noga, men hudförändringar ska man hålla kolla på!

Symptom att hålla utkik efter:

  • Malignt melanom: Pigmentförändringar. (Shit! Man kan få det i ögat också! Upplevs som ljusblixtar eller skugga.)
  • Icke-melanomgruppen (basaliom, skiveptielcancer): eksemliknande hudförändringar, sår som inte vill läkas
Hur man skyddar sig: Man ska vara särskilt försiktig med solen i början, och trappa upp. Använda solkräm med skydd mot både UVA -och UVB-strålning, helst vattenfast, och börja med hög faktor.



Joan Collins vistas aldrig i solen, och hon verkar ju vara välbehållen. Undrar om hon har D-vitaminbrist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar