tisdag, februari 23, 2010

Villfarelse

Oj då...

Att man inte ska träna när man känner sig sjuk eller håller på att bli förkyld, visste jag, men känner jag mig halvdassig kanske jag går till gymmet och kör lite styrketräning ändå. Det känns lättare än en löprunda.

Men när jag nu googlar på det igen - jag lär mig visst aldrig - så läser jag att vi är många som har den missuppfattningen.

Man blir inte andfådd på samma sätt när man styrketränar, jämfört med löpning, men utsätter hjärta och muskler för plötslig ansträngning och kraftiga blodgenomströmningar. Samt att en tillväxtprocess startar i musklerna som kan pågå i flera dagar, vilket påverkar immunförsvaret negativt.

Ojsan...

1 kommentar:

  1. Det är skönt att vara en friskus och kunna träna nästan jämt..;) Kan bli lite täppt efter lunchjogg men det går snabbt över.

    SvaraRadera