tisdag, april 28, 2009

Mammo och gynne


"Där är jag i alla fall inte ännu".
Mammografiundersökningarna i nyhetsreportagen på tv
har alltid känts så fjärran.
"Så gammal är jag ändå inte ännu."
Så jag blev lite chockad när jag var hos den kvinnliga gynekologen som jag hade lyckats få en tid hos, då jag fått för mig att jag hamnat i klimakteriet, och hon reagerade på att jag aldrig hade blivit kallad till mammografi.

I Stockholms län ska visst kvinnor i åldern 40-69 kallas vartannat år till röntgenundersökning av brösten. Och jag som är 43!
What the...?!

Så hon skulle se till att jag fick en tid för en undersökning. Ännu en gräns passerad på ålderns tidsaxel: kallelse till mammografiundersökning. Yeaay...

Röntgenapparaten var sprillans ny och hade detaljer i tjejigt ljusrosa och fuchsia. Och det gick att röntga även små brön, vilket jag faktiskt inte trodde.

2 kommentarer:

  1. Tänk att de (männen?) ska pilla dit ROSA attiraljer. Som om det skulle göra saken bättre liksom.. Och du, vi är inte gamla. Vi är mogna, erfarna, kloka och förbaskat SNYGGA!:-)Dessutom slipper vi sånt där som pinsam sexualundervisning, finnar och att be föräldrar om lov.

    SvaraRadera
  2. Å jag som bara är några månader äldre än dig har hunnit med tortyrredskapet 2 gånger....

    Najs blogg :-), ser fram emot massor av trevliga och roliga inlägg!

    SvaraRadera